Ekologická
likvidace vozidel
Společnost KOVOŠROT GROUP CZ s.r.o. je oprávněný subjekt k přejímce a zpracování autovraků. Při odevzdání do některého z našich zařízení obdržíte v souladu s vyhláškou č. 345/2021 Sb. potvrzení o převzetí autovraků, který je odeslán do informačního systému toku vybraných autovraků.
Autovraky jsou nebezpečným odpadem. Nakládání s tímto odpadem podléhá zákonu č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností v platném znění a vyhlášce č. 345/2021 Sb., o nakládání s vozidly s ukončenou životností (autovraky).
Autovrak může být předán pouze do zařízení, které má k této činnosti oprávnění schválené příslušným Krajským úřadem a je zapojeno do informačního systému sledování toku autovraků MA ISOH. Bez platného protokolu není možné auto odhlásit z registru vozidel!
Postup recyklace vozidla
Autovraky a další, tak zvaný nesourodý kovový odpad, recyklujeme na speciálizované lince jménem Shredder.
Automobily vykupujeme od zákazníků dle aktuálního ceníku. Chybí-li autobaterie, katalyzátor nebo další důležité komponenty, nebrání to výkupu autovraku. Motor je ovšem považován za důležitou součást vozu.
Abychom předešli příjmu aut z trestné činnosti, vyžadujeme předložení platného občanského průkazu nebo pasu a velkého technického průkazu. Přiveze-li automobil k recyklaci jiná osoba, než majitel zapsaný v technickém průkazu, musí se prokázat dokladem o zmocnění, zápisem o dědictví apod.
Vozidlo je zváženo a přejmuto technikem, který vyplní přejímací list a provede fotodokumentaci, zejména ověří VIN. Je-li vše v pořádku, je zákazníkovi vystaveno potvrzení o převzetí autovraku do zařízení ke sběru autovraků.
Aby bylo možno autovrak ekologicky zpracovat, je nutno jej nejprve pro tuto linku připravit. Na speciálním technologickém zařízení jsou odčerpány provozní náplně. Z auta jsou demontovány skla, baterie, katalyzátor a případné další nebezpečné součásti.
Nyní může být vozidlo odvezeno na Shredder k recyklaci. Nakladačem je založeno na dopravník. Následně dopraveno do násypky. V násypce je předlisováno na rozměr vstupu drtiče.
Drtič podrtí autovrak na malé části, které linka roztřídí na lehké části, kovový odpad a těžké části. Lehké části, například molitan a textílie, jsou odsávány dvěma cyklony do boxu lehké frakce.
Na magnetickém bubnu se oddělí magnetický odpad, typicky železo. Přes třídící pracoviště je surovina dopravena do úložiště kovového odpadu a dále prodávána přímo do hutí.
Zbylý nemagnetický odpad, jako jsou nemagnetické kovy, plasty a guma, je dopraven přes třídící pracoviště, na kterém jsou částečně vyseparovány barevné kovy, do boxu těžké frakce. Ta je prodávána k dalšímu zhodnocení specializovaným firmám v zahraničí.
Zpracování autovraků bylo spolufinancováno Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí č. 1191300064